15 jul Elisabeth van Hees – Kort maar krachtig
“Ik werk liefst niet te lang aan een kunstwerk. Ik wil mijn gevoel het liefst snel uitdrukken”, zo kenmerkt Elisabeth van Hees haar kijk op kunst. Zij werkt figuratief en herkenbaar. Het grafische werk valt op door haar sterke en krachtige lijnvoering. Haar schilderijen worden gekenmerkt door verrassend kleurgebruik. Dat wordt nog boeiender in portretten. Als opwarmer voor de tentoonstelling van het 10-jarig bestaan, zal er naast het werk van Elisabeth ook weer kunst uit eigen huis te bewonderen zijn.
Creatief gegroeid
Elisabeth koestert kunst al vroeg. “Als klein kind al tekende ik graag; ook het zien van vormen en kleuren in puzzels boeide mij als kind bijzonder. Na maatschappelijk werk te hebben gestudeerd, zocht ik enige tijd naar mijn juiste rol in het leven en besloot daarna dat ik weer creatief bezig wilde zijn. Ik volgde diverse uiteenlopende cursussen en na enkele jaren startte ik in Tilburg met een docentenavondopleiding. Door de brede opleiding die ik genoot, leerde ik me uitdrukken in vele technieken en materialen.”
Duizendpoot
Niet alleen bij het maken van kunst, wil Elisabeth haar gevoelens snel uitdrukken. Praten met haar leidt ook tot staccato uitspraken. Kort en krachtig: met woorden die raken doet zij een rondje langs haar veelzijdige oeuvre.
“Ik bezit grote liefde voor het portret van mens en dier. Het karakteristieke van een persoon of dier grijpt me aan. Ik uit dit zowel in tekenen, schilderen als grafisch werk. Zo heb ik APEN geportretteerd op al deze vlakken. Ook op mijn enige steendruk staan apen!”
“Ik zie veel moois. En leg dat vast in foto’s. De natuur is mijn lievelingsonderwerp. Fotograferen kreeg ik al vroeg mee van mijn vader. Een verwoed amateurfotograaf. Mijn broer en ik werden vanaf de wieg al vastgelegd in zwart-wit. Ontwikkeld in een ‘donkere kamer’ in de badkamerruimte.”
“Drogenaald etsen vormen mijn uitlaatklep. Door diep en met kracht te krassen in blik kan ik emoties als boosheid, verdriet en angst haarfijn en toch heel treffend uiten.”
“Schilderen doe ik met paletmes en kwast, graag ook brede kwast. Soms in een schilderij alleen paletmes, een andere keer weer alleen penseel, maar ook gemend gebruik. In groter werk gebruik ik weer bijna uitsluitend een brede kwast. Zo nu en dan breng ik met een paletmes contouren in modelleerpasta aan alvorens te schilderen. Duidelijke penseelstreek- niet gedetailleerd. Kleurgebruik is intuïtief. Het is een spelen met kleur.”
Toekomst
Al bijna tien jaar zoek en vindt Elisabeth veel inspiratie in een schilderscollectief in Helmond. Op dit moment zit zij in een periode van verandering. In september start weer een nieuwe opleiding en na de zomer opent zij tevens een nieuw atelier. “Tot nu toe was de zolder mijn atelier. Ik zie mijn expositie in Kempro dan ook als de afsluiting van een periode en tevens een nieuw begin van nog beter en intensiever werken. “