21 okt KERAMIEK 2012 – Festival Ceramique
De keramiektentoonstelling van Kempro is een begrip geworden in de regio. Terecht. Opvallende kleikunstenaars uit diverse windrichtingen sieren de elegante lichte expositieruimte met verwonderende beelden. Ook voor de 2012-versie zijn bijzondere artiesten uitgenodigd. Kempro hoopt keramiek-minnend Brabant wederom in groten getale te mogen begroeten en te laten genieten van wat Gerry Blok, Astrid van Dijen, Let de Kok, Loes Theunissen en Harm van der Zeeuw tentoonstellen. Bezoekers zijn verzekerd van verrassend afwisselend vakmanschap.
Gerry Blok
De handgemaakte keramische potten van Gerry Blok neigen naar objecten. Het meest in het oog springende kenmerk is dat alle vormen open kunnen. Zij bouwt haar objecten op uit uitgerolde kleiplaten,
versneden tot de gewenste vormen die zij samenvoegt. Zo ontstaat een object met diverse dimensies die op hun beurt worden benadrukt door materialen als metalen pennen, spijkers, koper en lood. Basistechniek is raku-stook en/of behandeling met sulfaten; in recent werk wordt het object met engobes en pigmenten behandeld en een tweede maal gestookt. De combinatie van vorm, stooktechniek en gebruikte materialen resulteert in een ambachtelijk hoogwaardig object dat in zijn totaliteit één geheel vormt.
Astrid van Dijen
Astrid van Dijen toont objecten aan de wand. Experimenteren is haar passie; spelen met kleur, glazuur en lusters resulteert vaak in mooie porseleinen cadeautjes. Die verdienen het om te worden geëtaleerd in robuuste baklijsten, waarbij object en schildering een versterkende werking op elkaar hebben. Van Dijen geniet van de vele mogelijkheden van klei. Sober of vrolijk van kleur, kleine of grote objecten, rauw of glad van huid.
Let de Kok
De architectonische schakels van Let de Kok bestaan uit vormen die, op wisselende wijze samengesteld, steeds weer nieuwe beelden opleveren. Dat is ook precies haar streven. Zowel de autonome vorm als de verschillende combinaties van twee of meer schakels moet interessant en verrassend zijn. Het is voor haar een grote uitdaging om organisch materiaal als klei te transformeren tot strakke, mathematische concepten. De architectuur inspireert haar tot een haast eindeloos beeldend spel van lijnen, vlakken en hoeken. Voor glazuren kiest zij het liefst sinterengobes omdat het matte effect en de spontane schaduwwerking ervan haar werk het beste accentueert. Felle contrasterende kleuren trekken in haar composities de aandacht.
Loes Theunissen
Loes Theunissen combineert graag. Ze werkt in Nederland en Frankrijk. Ze is opgeleid als zowel goudsmid als keramist. Ze laveert tussen ambacht en kunst. Haar sieraden van porselein kenmerken zich door de contrasten die het materiaal verbergt. Porselein is tegelijk keihard en soepel, meedogenloos en sierlijk. Haar vederlichte, speelse sieraden zijn minimaal gedecoreerd. Desondanks – of dank zij die kenmerkende kwaliteit – vormen zij een maximaal opvallend sierraad.
Harm van der Zeeuw
Harm van der Zeeuw is van oorsprong de echte vakman; opgeleid in de keramische industrie. Tijdens de continue zoektocht naar het vergroten van zijn technische kennis, ontstaat bij hem een warme belangstelling voor de keramische kunst. Die belangstelling groeit door tot liefde voor de creatieve aspecten. Daardoor begint hij veel te experimenteren. Dat resulteert in een open en ruwe structuur. Het lijkt op gebarsten aarde of boomschors. De huid van de klei blijft naakt. Al zijn werk wordt ingewassen met verschillend ijzer- en koperoxide en gebakken in een gasoven waarin flink wordt gereduceerd. Harm van der Zeeuw heeft onmiskenbaar een eigen handtekening binnen de keramiek geplaatst: hij brengt een mystieke kracht tot uitdrukking. Met werk in galerieën in Nederland, België en Engeland begint zijn werk internationaal door te breken.