Harrie Vlemmings
20729
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-20729,theme-bridge,bridge-core-3.1.8,woocommerce-no-js,yith-wcbm-theme-bridge,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.5,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode-portfolio-single-template-6,wpb-js-composer js-comp-ver-7.6,vc_responsive

Harrie Vlemmings

Het werk van Harrie  Vlemmings († 2011) kenmerkt zich door onderwerpen uit de natuur. Vreemd is dat niet voor iemand die en groot deel van zijn leven boerderijwerk heeft gedaan. De bloemen, bomen en landschappen worden eerst in potlood of houtskool opgezet en daarna met krachtige penseelstreek geschilderd. De lijntekening blijft soms zichtbaar. De kleuren die Harrie gebruikt maken deel uit van de kracht van zijn schilderijen en lijken de penseelstreek alleen maar te versterken. Karakteristiek voor het werk van Harrie is ook de rechte lijn die in zijn werk zit. Boomstammen, takken en bloemstengel zijn bijna altijd recht. Het levert een robuust beeld op dat tegelijkertijd door zijn eenvoud weer kwetsbaar wordt.

Hoewel Harrie altijd geknutseld heeft ontdekte hij pas later het plezier van het schilderen. Een aantal zaken was daarbij van doorslaggevende betekenis. Om te beginnen zijn leergierigheid. Die maakte dat Harrie altijd bereid was om iets nieuws uit te proberen, of dat nu keramiek, papier, tekenen, schilderen of iets totaal anders was. Het tweede belangrijke aspect was het feit dat Harrie goed keek en ook plezier had in kijken. Tot slot creëerde het ontstaan van Atelier Kempro de mogelijkheid om het schilderen echt op te pakken.

Harrie beleefde veel plezier aan het bezoeken van tentoonstellingen in andere galerieën of in musea. Ogenschijnlijk hebben die bezoeken geen invloed op zijn werk. Want hoewel Harries werk technisch gezien in de loop van de jaren veel verbeterde zijn de onderwerpen nauwelijks of niet veranderd.

Zoals veel outsider kunstenaars was ook Harrie beperkt in zijn mogelijkheden om inspiratie op te doen. Zelfstandig reizen was niet voor hem weggelegd en dat maakte dat hij zijn inspiratie dicht bij huis moest zoeken of in boeken en tijdschriften. Vaak was het een combinatie van beiden. Had hij buiten een boom of een bloem gezien dan zocht hij vervolgens in boeken en tijdschriften naar zo’n voorbeeld. Het gaf hem bij het opzetten van de lijnen enig houvast. Als de lijn eenmaal stond had Harrie geen voorbeelden meer nodig. Dan ging hij puur op zijn gevoel af. En dat is zoals het een kunstenaar betaamd.

Link naar werken in webshop:

Category
kunstenaar