Esther Nienhuis & Josep Maria Mariscal
15972
post-template-default,single,single-post,postid-15972,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-3.3.1,woocommerce-no-js,yith-wcbm-theme-bridge,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,qode-smooth-scroll-enabled,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.8.3,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-8.0,vc_responsive

Esther Nienhuis & Josep Maria Mariscal

Esther Nienhuis & Josep Maria Mariscal

PUBLIEKSLIEVELINGEN UNITED

‘T is weer voorbij die mooie zomer. Komende maanden volop tijd voor galeriebezoek en de warme omarming van kunst. Galerie Kempro speelt daar direct doeltreffend op in door twee in het oog springende publiekslievingen te presenteren. Vol enthousiasme presenteert Galerie Kempro u de tentoonstelling van Esther Nienhuis met Josep Maria Mariscal. Tijdens de expositie kunt u zich verwonderen over de effecten van de natuur.

Blik door regenruit

Saudade is een Portugees woord, het beschrijft de mengeling van gevoelens van verlies, gemis, afstand en liefde. Is het heimwee? Is het weemoed? Esther Nienhuis (1977) schildert in haar Saudade-serie alsof u door een beregende autoruit het landschap voorbij ziet trekken. Zij bouwt met vluchtige penseelstreken een beeld dat abstract lijkt, maar tegelijkertijd uit uw eigen omgeving zou kunnen zijn. Haar techniek suggereert de anders onwaarneembare glasgrens; het beeld is een verontrustende laag tussen hier en elders. Aangetrokken door het onbekende en de wens om elders te zijn, vormen centrale thema’s in haar werk. Zij streeft ernaar de symbolische drempels tussen de actualiteit en alternatieve belevingen in beeld te brengen. Letterlijk, fysiek. Regen accentueert het normaliter onzichtbare glas en verandert wat door dat glas zichtbaar was. Oneindigheid alleen toegankelijk achter nat glas. Nienhuis’ met waaierende penseelstreken vastgelegde objecten lijken van dichtbij misschien abstract, ze worden meer en meer realistisch wanneer ze van een afstand worden bekeken. Niet verwonderlijk dat haar tentoonstellingen wereldwijd veel publieke belangstelling en waardering oogsten: wie wil nou niet door een nieuwe lens naar de wereld kijken?

Blik door kristallen

Tijdens de Keramiek-in-Gouda dagen van 2016 (1e plaats) én 2018 (3e plaats) gooide Josep Maria Mariscal (1976) hoge ogen bij de publieksprijs. Onnodig verder te benadrukken dat zijn keramiek mensen imponeert. Deze van oorsprong Spaanse, maar inmiddels ver buiten zijn landsgrenzen befaamde kunstenaar-keramist bezit prestigieuze titels als ‘Master Potter from la Generalitat de Cataluny’ en ‘Member of NCECA, National Council of Ceramic Arts USA. Hij specialiseert zich op twee technieken. De eerste leerde hij van zijn vader: het ’throwing’, het draaien van de klei. Bij Galerie Kempro exposeert Josep zijn tweede specialiteit: kristalglazuur. Onder invloed van de hitte van de oven geven kristallen bijzondere effect aan glazuur. Wie die techniek beheert, kan de techniek leiden en zich anderzijds door de techniek laten verrassen. Aangezien Josep als telg uit een pottenbakkersfamilie al vroeg met keramiek bezig was, heeft hij een ragfijn gevoel ontwikkeld. Niet verwonderlijk dat hij wereldwijd graag geziene gast is bij speciale cursussen en art opleidingen. Una mirada a través dels cristalls: een blik door de kristallen. Galerie kempro is trots deze geweldige kunstenaar te mogen verwelkomen in Sterksel.