01 nov Keramiek 2009 ‘Traditie leidt naar porselein’
De kunst van tradities is om telkenmale een uitdagende en verfrissende variant te zoeken. Galerie Kempro organiseert voor het zevende jaar op rij een keramistententoonstelling en is er ook dit jaar weer in geslaagd een bijzondere tentoonstelling in te richten. Een vijftal keramisten laat zien waar vakmanschap toe kan leiden. Keramiek in de zuiverste vorm: porselein. De opstelling in combinatie met het uitstekende licht levert een haast sereen beeld op.
Willy van Bussel
Willy van Bussel werk uitsluitend met porselein. Bijna dertig jaar geleden begon hij met gebruikskeramiek. Kleurrijke decoraties geheel in overeenstemming met de tijdgeest. Zijn ambities brengen hem bij het kristalglazuur. Jarenlang werkt Willy aan de verfijning en verbetering van deze techniek en bereikt hij een hoog niveau. Recentelijk ging het roer radicaal om. Zijn nieuwe werk is strakker van vorm, dun en opvallend gedecoreerd. Willy van Bussel zoekt nu bij elke gedraaide vorm naar de grens van de transparantie. Zijn decoratie heeft verwantschap met Bauhaus en De Stijl. Het doet retro aan maar het doorschijnen van de decoratie van binnen naar buiten en omgekeerd geeft het een eigen karakter.
Thomas König
Thomas König werd geboren in het toenmalige Oost Duitsland. Hij behaalt zijn diploma als keramist in Dresden in 1990. Sindsdien zijn er in keramisch opzicht twee dingen belangrijk voor Thomas König: Mooie dingen maken en zich verder ontwikkelen. Hij volgt verdere opleidingen en cursussen in binnen en buitenland en valt op met zijn werk. Inmiddels is König onder andere werkzaam in het Europees Keramisch Werkcentrum in ’s Hertogenbosch. In de tentoonstelling bij Kempro staan gedraaid-opgebouwde potvormen met een ingetogen decoratie. Hier en daar zijn de vormen opengewerkt wat ook de grotere vormen iets fragiels geeft. Aan de wand hangt grafiek in porselein. Schilderijtjes waar creativiteit en vakmanschap vanaf stralen.
Jeanne Opgenhaffen
Ook Jeanne Opgenhaffen gooide ooit het roer drastisch om. Begin jaren ’90 stapt ze van plastische vormen over op abstracte werken. Het wordt een zoektocht naar manieren om haar verhaal te vertellen. Een cursus zeefdrukken biedt weer andere perspectieven. Er kunnen teksten en foto’s op porselein worden aangebracht. Bij Kempro toont Opgenhaffen kleine doosjes met zeefdruk. Juweeltjes die, in een strakke lijn opgesteld, elkaar groot maken in bescheidenheid. Aan de wand hangen haar panelen die met porseleinen plaatjes zijn bekleed en van enige afstand een gevoel van bevreemdende landschappelijkheid geven. Het ritme van de herhaling doet hier een ander ritme geboren worden.
Heide en Peter van Veen
Tot halverwege de jaren ’90 ligt bij Heide en Peter van Veen het accent op glazuur gedecoreerd keramiek. Sindsdien zijn ze meer en meer gaan kiezen voor de pure huid van de keramiek. Allebei experimenteren ze graag en veel. En omdat ze het atelier delen is er veel onderling overleg. Als regel werken ze zelfstandig, maar soms werkt de een af waar de ander aan begon of ze werken gezamenlijk aan een object. Kempro toont vaas en flesvormig porselein met minimale decoraties maar ook met bladgoud en een glazen stolp. Prominent in de galerie staat de Jacobsladder van Peter. Een mooi staaltje kunstenaarsvakmanschap.