KERAMIEK 2015 – Inspirerend keramiek
16035
post-template-default,single,single-post,postid-16035,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-2.9.0,woocommerce-no-js,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-27.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive

KERAMIEK 2015 – Inspirerend keramiek

KERAMIEK 2015 – Inspirerend keramiek

De kunst van tradities is om telkenmale uitdagend en verfrissend te blijven. Het is Galerie Kempro ook dit jaar weer gelukt een inspirerende tentoonstelling samen te stellen. Veel hoogstaande aspecten van keramiek passeren de revue. Van fijn naar grof en van verbeeldend naar abstract; bezoekers zijn verzekerd van vakmanschap.

Hedy Abeling

De mens is voor Hedy Abeling de grootste inspiratiebron. In haar werk verbeelden gezicht en lichaamshouding de menselijke binnenwereld en wordt zichtbaar hoe universeel en herkenbaar het persoonlijke is. Serieuze zaken met een ruwe huid en af en toe een knipoog.

De beelden zijn hol opgebouwd uit vaak verschillende soorten steengoedklei in combinatie met engobe, bodystain, oxide en oud ijzer. Ze ontstaan, al werkende en luisterend naar muziek, min of meer zonder vooropgezet plan. De diepere betekenis wordt haar soms pas later duidelijk. 

Joyce Altheer

De objecten van Joyce Atheer kenmerken zich door de tegenstelling van ambachtelijke keramiek in handopbouw  enerzijds en de moderne tijd van industrie en technologie anderzijds.

Vaak werkt Joyce vanuit een kladje op een memoblaadje aan een ontwerptekening. Deze tekening vormt de basis voor de te maken maquette. Meestal in papier, soms in klei. Een sterk beeld is in evenwicht. In deze fase is ze op zoek naar dat evenwicht; verhoudingen en juiste hoek zijn van belang. Na een aantal maquettes kan ze werken aan het uiteindelijke beeld.

Wanda Entjes

In haar zoektocht naar nieuwe combinaties mixt Wanda Entjes vloeibaar porselein met verschillende voedingsmiddelen. Porselein dat normaal gestookt geen water doorlaat doet dat wel met een toevoeging van voedingsmiddelen. De zoektocht langs verschillende zaden brengt ‘de perfecte mix’. Hennepzaad blijkt het porselein mooi dun en glazig te maken. De hennepzaden schalen zijn ongeschikt voor vloeistof en nauwelijks bruikbaar als schaal. Maar door de structuur en de kwetsbaarheid die ze uitstralen zijn het prachtige kunstobjecten.

Nirdosh Petra van Heesbeen

Nirdosh Petra van Heesbeen is gefascineerd door de mogelijkheden van klei en vuur. Studiereizen               verdiepen de eigen werkwijze op het gebied van porselein en steengoed gestookte keramiek. Haar werk, dat is gedraaid op de draaischijf, stookt zij in gas- of houtgestookte ovens. Vervormen, snijden, indrukken ,uitrollen, ringeloren en penseelstreken zijn sleutelactiviteiten om te komen tot een definitief resultaat. Ze vindt het belangrijk dat er sporen van het vuur achterblijven in haar werk

Noortje Meijerink

Het ambachtelijke draaien van porselein en de precisie van de sgraffito techniek zijn de basis van het werk van Noortje Meijerink. De porseleinen potten worden bedekt met een zwarte engobe waarin geometrische vormen of vogels worden uitgekrast. Het samenvoegen van de ‘klei’soorten (porselein en metaalklei) is een technische uitdaging. Het resultaat is een sierlijke combinatie van mat zwart en helder wit porselein met het rijke glanzende zilver. Soms vervolmaakt een rijke kleur van brons of koper de trotse porseleinen vogels.