PIet Koenen ‘Emotie belangrijker dan de afbeelding’
16329
post-template-default,single,single-post,postid-16329,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-2.7.4,woocommerce-no-js,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-26.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive

PIet Koenen ‘Emotie belangrijker dan de afbeelding’

PIet Koenen ‘Emotie belangrijker dan de afbeelding’

Je maintiendrai zal blijven duren totdat rien ne va plus is bereikt”. Piet Koenen (1934 – 2008) etaleert levenswijsheid in woord en beeld. Met pakkende aforismen en energieke kunst. Koenen werd door de Eindhovense kunstschilder Frans Manders aangespoord en ging vijf jaar lang in de leer bij o.a. de Antwerpse kunstenares Lydie Vervecken en de eveneens Vlaamse kunstenaar Chris van der Veeken aan de academie voor schone kunsten. Hij was negen jaar inspirerend begeleider bij Kempro en drukte daar zijn stempel op het grafisch werk. Reden genoeg voor een eerbetoon.

Indirect communiceren

“Het mooiste blijft de indirecte taal; die wil ik cultiveren.” Piet Koenen is geen kunstenaar die zich laat verleiden tot het openbaar interpreteren van eigen werk. “Om eerlijk te zijn vind ik dat de ergste vorm van zelfverheerlijking.” Zijn werk schreeuwt die energie en levenslust vaak uit. Bijvoorbeeld zijn ambachtelijke hoogdrukken op handgeschept papier waarbij kleur en vorm elkaar verrassend aanvullen. “Inderdaad is mijn werk ogenschijnlijk puur vrolijk. Pas wanneer de kijkers er zelf aan werken, ontdekken zij bij een tweede blik of derde blik altijd diepere achtergronden en motieven. Dat past bij mij. Ik wil niets opdringen.”

Borrelend vat

“Kunst is voor mij vooral emotie: het eindresultaat ontstaat telkens weer gedurende het proces. Natuurlijk is geestelijke voorbereiding belangrijk, maar die biedt toch vooral globale inspiratie. Zonder dat ik me concentreer op figuratieve vormen en beelden; veel meer op mijn gevoel. Het is de kunst om net zolang door te gaan totdat het plaatje is verdwenen; maar zeker ook op tijd stoppen als de kunst is ontstaan. Anders gaat de emotie verloren.”

Kwalificaties als ‘mooi’ en ‘goed’ zijn toch erg verleidelijk?  “Ik geloof niet dat ik daarnaar streef. Sterker nog: als mensen mij vertellen waarom ze iets niét goed of mooi vinden, dan blijkt daar voor mij uit dat zij er heel anders naar kijken dan ik. Ik respecteer dat verschil, zonder me te willen conformeren. Mij gaat het meer om het uitdrukken van mijn eigen gevoel. Vaak optimistisch. Maar uiteraard ook met een serieuze toon. Het is als bij wijn: onder in het vat moet het borrelen om mooie wijn te laten bovendrijven.”

Kijken en denken

Tegenwoordig maakt Piet op eigen eigenwijze wijze vrije grafiek. Deze grafiek wordt  gekenmerkt door een loensend oog naar het monumentale, een schalkse knipoog naar het schilderachtige met daarbij satirisch experimentele accenten.