Bert Jacobs – Modern en betrokken
16158
post-template-default,single,single-post,postid-16158,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-3.2.0,woocommerce-no-js,yith-wcbm-theme-bridge,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-7.9,vc_responsive

Bert Jacobs – Modern en betrokken

Bert Jacobs – Modern en betrokken

Eigentijdse thema’s met vrijwel steeds een individueel mystiek jasje. Kunst die dwingt tot nadenken. Geen van de werken van Bert Jacobs mikt op schoonheid alleen: zowel titel als beeld vragen om reflectie. Om betrokkenheid van de kijker. Zijn multidimensionale tekeningen overweldigen door vele details die het basisbeeld aanvullen. Zijn schilderijen – oil on canvas met stoere streken – nodigen uit tot reflectieve stilte. Tot keuzes. Galerie Kempro is er trots op deze eigentijdse belofte nader voor te stellen aan het publiek.

Both worlds

Bert Jacobs (1983) studeerde in 2005 af aan de kunstacademie AKV/St. Joost in ’s-Hertogenbosch. Dat bewijst zijn vakmanschap. Daarna volgt een omzwerving van twee jaar in sociologie aan de Universiteit van Utrecht en in politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Ziedaar de voedingsbodem voor zijn betrokken thematiek. Sinds 2007 combineert hij beide passies voornamelijk als schilder vanuit zijn atelier in de Bijlmer.

Welke werkelijkheid

Met veel verf en rauwe snelle streken op veelal grote doeken probeert Jacobs de continu veranderende ‘werkelijkheid’ vast te pakken, te conserveren en bij te houden. Zo ontstaan ‘beeldverhalen’ die voortkomen uit de vervorming en het gebruik van de dagelijks te verwerken informatie- en beeldenstroom uit diverse media en alles wat in zijn omgeving leeft en beweegt. In het werk van Jacobs wordt deze informatie- en beeldenstroom een ‘beeldenstorm’. Hoewel de onderwerpskeuze geïnspireerd is door ‘echte’ objecten en bronnen is hij geen realistische schilder, Jacobs gaat met de aan de werkelijkheid ontleende objecten aan de haal, de composities op zijn doek zijn een individuele werkelijkheid of lens.

Intense interpretaties

De kracht en de druk van de ongeduldige ‘werkelijkheid’ is constant op de achtergrond, nieuwe ideeën ontstaan sneller dan dat de verf opgedroogd is. Dit leidt veelal toch tot interessante beelden met een wrang, ironisch en of cynisch (rafel)randje. Waarbij kleur en beeld in de meeste doeken ondergeschikt worden gemaakt aan de inhoud. In een voortdurend proces van opbouw en afbraak van lagen verf en van het beeld ontvouwt het schilderij haar betekenis. In de keuze wat te schilderen en welke middelen daartoe in te zetten worstelt Jacobs om de schoonheid in en van het lelijke te creëren. Het ambivalente beeld dat daaruit ontkiemt leent zich bewust voor vele interpretaties.