Eddie & Koen Wisse – Een blik naar binnen
16194
post-template-default,single,single-post,postid-16194,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-2.7.4,woocommerce-no-js,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-26.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive

Eddie & Koen Wisse – Een blik naar binnen

Eddie & Koen Wisse – Een blik naar binnen

Introvert in positieve zin. Zo kan men de nieuwe tentoonstelling van Kempro zeker noemen. Twee kunstenaars – zoon Koen Wisse (sculpturen) en vader Eddie Wisse (fotografie) – lokken uw blik naar binnen: de binnenkant van de bomen en de binnenkant van uw eigen lichaam. Koen Wisse (1975, Leiden) zoekt naar vormen in abstracte houtsculpturen en legt de golvende hartenklop van het hout bloot. Eddie Wisse (1938, Den Haag) toont adembenemende foto’s van microscopische preparaten op groot formaat. Beelden die betoveren, door hun zuivere abstracte schoonheid; een wonderlijke esthetiek die in de kleinste structuren van ieders lichaam verborgen zit. Onopgemerkt, onzichtbaar voor het blote oog.

De melodie van hout

Koen Wisse is architect van opleiding, autodidact qua beeldhouwer. “Beeldhouwen is voor mij ontstaan doordat ik tekeningen van mijn vele omzwervingen in de natuur driedimensionaal wil maken. Daarbij leiden de groeirichting en de ontstane vormen – dus in feite: de geschiedenis van de boom – mij naar de uiteindelijke sculptuur. Ik probeer de ziel van de boom bloot te leggen. Laat vooral vormen vanzelf ontstaan.” Zo ontluikt een soort van ritme, een evenwicht zoals bij een mooie melodie. Zijn sculpturen streven een lichtheid na en balanceren vaak op het breekvlak van het hout. De kijker herkent een duidelijke sfeer in elk werk en een suggestie van vorm, waarop iedereen zijn fantasie kan loslaten. Laat u meenemen naar de wereld van verstilde schoonheid die zich schuil houdt in de binnenkant van de bomen.

De kunst van histologie

Tijdens zijn biologiestudie in Leiden sloeg bij Eddie Wisse de vonk over. Microscopie is een wetenschap; maar wel een wetenschap gecombineerd met schoonheid. De wetenschapper professor Wisse onderzoekt vergrotingen tot miljoenen malen. De kunstenaar Wisse legt in die vergrotingen artistieke structuren bloot. “Het is de taak van de onderzoeker het verschil te zien tussen normale toestanden en ziekte. Maar tegelijkertijd kom je bij die hoge vergrotingen in een wereld terecht, die los staat van onze dagelijkse omgeving. Er blijkt van alles te zien, vooral in organen, weefsels en cellen. Structuur en functie gaan hand in hand.” De kijker ziet als het ware zijn eigen structuren en hun complexiteit, hun ritme, hun wonderlijke samenstelling. De grote foto’s ontsluiten de charme van het lichaam met alle kleuren van de regenboog. “Ook mijn zoon Koen heeft zich voor een deel laten inspireren door de detaillering en zoekt die op zijn beurt in de natuur.”

Ontdekkingstocht

De houtsculpturen van Koen zoomen in op het ontstaan van leven in natuurlijke bronnen. Door de kracht van zijn altijd beweging uitstralende werken, toont hij dat het bestaan een continue evolutie is. Net als leven zelf, accepteren zijn werken natuurlijke eigenaardigheden. Accentueren die zelfs. Gewoon chaotisch en prachtig complex. Het volstaat niet daar van een afstand naar te kijken; de kijker wil stil staan en decoderen om de sculptuur te grijpen. Om te ontdekken hoe een verhaal ontstaat door een ader in hout. Zoals het water in de bodem. Zoals het bloed in ons lichaam.

Eigen en toch anders

De microscoopfoto’s die Eddie selecteert – voor de kenner: Zeiss Axiocam 12M pixels camera gemonteerd op Leica research-lichtmicroscoop DMRB – tillen ons lichaam naar aan artistieke dimensie. Histologie bestudeert het menselijk lichaam in detail. De tentoongestelde foto’s zijn geselecteerd om de esthetiek en het artistieke van de wereld binnen ons eigen lichaam naar voren te brengen. Prachtige kleurcombinaties en verrassende vormen. De titels brengen de realiteit in de werken. U ontdenkt schoonheid in de tong, de schildklier, een dwarsgestreepte spier in lengte doorsnede en in het slijpplaatje van bot met zilverkleuring botweefsel. Verbluffend introvert.