Keramiek 2008 ‘Tradities in kunst’
16230
post-template-default,single,single-post,postid-16230,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-2.7.4,woocommerce-no-js,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-25.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-6.6.0,vc_responsive

Keramiek 2008 ‘Tradities in kunst’

Keramiek 2008 ‘Tradities in kunst’

De kunst van tradities is om telkenmale een uitdagend en verfrissend accent te zoeken. Galerie Kempro organiseert voor het zesde jaar op rij een keramistententoonstelling en is er ook dit jaar weer in geslaagd een zinderend zestal te combineren. De 2008-selectie laat vele hoogstaande aspecten van keramiek de revue passeren. Van fijn naar grof en van verbeeldend naar abstract; bezoekers zijn verzekerd van verrassend vakmanschap.

Chantal Ruijgrok

Het werk van Chantal Ruijgrok bestaat uit hooggestookt keramiek. Figuratieve voorstellingen met een grote verwijzing naar de dierenwereld of de relatie tussen mens en dier. Al dan niet voorzien van glazuur. Opvallend is de tederheid waarmee een verhaal wordt uitgebeeld. Met een gevoel voor detail en verfijning  schept Chantal Ruijgrok een eigen wereld waarin een diepere laag te vinden is dat verwondering, herkenning maar bovenal een glimlach oproept. Het is klei met een knipoog.

Lei Hannen

Vrijheid en scheppen; Lei Hannen mijdt gangbare paden. Zijn opleiding toegepaste natuur en chemie vormt de ietwat buitensporige basis van zijn carrière. Vanaf zijn jeugd experimenteert Hannen met fotografische technieken, maar de interesse voor deze kunstvorm ebt steeds verder weg als hij rond zijn dertigste de keramiek als kunstvorm ontdekt. Het keramische spel der elementen daagt meer uit. De mogelijkheid om het keramische proces van het begin tot het eind te beïnvloeden, schept een waaier aan uitdagingen. Deze persoonlijke zoektocht leidt tot beelden en wandobjecten die onmiskenbaar individueel zijn en tegelijkertijd universele aantrekkingkracht hebben.

Linda De Nil

Atelier Blauzuur floreert sedert 1994 mede onder bezielende leiding van Linda De Nil, vanuit haar interesse voor ‘terres brutes’ en Oosterse houtstooktechnieken. Het keramiekatelier voor kunstzinnige gebruikskeramiek specialiseert zich in steengoed. Steengoedklei wordt 120 uren in een traditionele houtoven gebakken bij een temperatuur van 1300°C. Doordat de potten rechtstreeks aan de houtvlam zijn blootgesteld, krijgen ze een onvoorspelbaar glazuur dat soms fel en emotioneel,soms sober en ingetogen is. Vaak zijn nog duidelijk de sporen van vuur en assen terug te vinden. Het resultaat is een kleurrijk gamma van schalen, potten, vazen, dozen en urnes.

Harm van der Zeeuw

Deze creatieve autodidact is vanuit zijn diepe belangstelling voor klei gaan experimenteren. Door het samenvoegen van technieken, vormen en kleuren zijn beelden van een andere cultuur ontstaan. Keramische beelden die gedachten stimuleren, kijkers ontroeren en gezichten doen glimlachen. Langzaam heeft de aanvankelijke basale technische belangstelling plaatsgemaakt voor het vormende en scheppende. Zo is een geheel eigen stijl ontstaan met als credo het drieluik:  gezien door de ogen; samengesmolten  in het hoofd; gevormd door de handen.

Elisabeth Hoogland

De keramiek van Elisabeth Hoogland laat pijnplekken zien die ze heeft ervaren in haar jeugd. Het werk is een getuigenis van het verwerkingsproces van haar herinneringen en ervaringen van incest en mishandeling. Het stelt geen vragen, maar geeft antwoord op. Vanaf 1983 tot nu heeft zij deze een plek gegeven in haar fragiele werk. Broos.

Tags: