KERAMIEK 2013 – De derde dimensie
16088
post-template-default,single,single-post,postid-16088,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-3.1.6,woocommerce-no-js,yith-wcbm-theme-bridge,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.4.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

KERAMIEK 2013 – De derde dimensie

KERAMIEK 2013 – De derde dimensie

Al sinds de start van Atelier Kempro in 1994 speelt keramiek een belangrijke rol. In eigen werk en in tentoonstellingen. De kunst van tradities is om telkenmale een uitdagend en verfrissend accent te zoeken. Beeldend verrassen met verrassende beelden. De keramiektentoonstelling van Kempro is een begrip geworden in de regio. Ook de 2013-exposite belooft variatie en kwaliteit.

Opgraven zonder zand

Kleisculpturen van Annette Defoort worden hol opgebouwd met lederharde, vooraf ingekleurde plakken klei. Tijdens het scheppingsproces blijven de modellerende handen zoveel mogelijk aan de binnenkant van het beeld. De keramische figuren die zo als het ware van binnenuit ontstaan, bezitten archetypische kenmerken. De verweerde, brokkelige huid doet denken aan oude bodemvondsten en aan de beeldhouwkunst van primitieve culturen. Haar mens- en dierfiguren hebben merkwaardige metamorfoses ondergaan. Ze zijn vervormd. Lijken aangetast door de tand van de tijd. Annette Defoort maakt slechts schaars gebruik van glazuren. De aardkleuren, barsten, beschadigingen en craquelé-effecten versterken de suggestie dat het gaat om restanten die bij opgravingen boven de grond zijn gehaald.

Spirituele bronnen

Benita Kleiberg – de naam draagt zij met trots – heeft haar opleiding gevolgd aan de Kunstacademie in Den Bosch, waar zij onder andere is geïnspireerd door Jan Oosterman. Zij maakt hoofdzakelijk keramische beelden en maskers met een verstilde atmosfeer en een mythisch geladen sfeer die kenmerkend is voor haar stijl. Afwisselend van grove of fijne klei gemaakt en over het algemeen met een tere kleur. Zij put inspiratie uit veelal Griekse mythologieën of uit andere spirituele bronnen. Daarnaast is zij recentelijk geboeid geraakt door de beeldende kracht van theepotten en schalen. In haar kunstoptiek moeten deze naast gebruiksartikel ook esthetische voorwerpen zijn. Benita heeft haar atelier aan huis midden in het centrum van het mooie, oude Dordrecht
 

Verstopte fantasieën

‘Wat je ziet is maar een omhulsel, het belangrijkste blijft verborgen’, aldus Le Petit Prince van Antoine de St Exupéry. Caroline Peeters maakt bewaarplaatsen en keramiek. Haar werk kenmerkt zich door het omzetten van materiaal, idee, emotie en herinnering in nieuwe vormen voor bewaren, beleven en verbinden. Het resultaat is doosachtige, handgemaakte objecten en sieraden van keramiek. Dit is de kist, je fantasie zit erin. Kleine bewaarplekjes voor om je nek, mini-doosjes aan een ketting om de tandjes van je kinderen in te bewaren of een haarlokje van je geliefde. Familiejuwelen die je als huissieraad neerlegt op een mooie plek als symbool voor samen zijn en verbinden. Grote mijmerdozen waarin je verschillende herinnerdingen bij elkaar bewaart. Dozen geschikt als urn. Kortom: bewáárplaatsen. Caroline Peeters is opgeleid als architect (TUE), exposeert regelmatig bij verschillende galeries en geeft ze workshops waar ze het plezier van ‘maken’  overdraagt op het gebied van bewaren-herinneren-verbinden.  

Gelaagde klei

Jannie van der Wel maakt objecten die zij opbouwt uit plakken klei. Torens, poorten en huizen. Gebaseerd op de architectuur en gebouwen uit haar omgeving, maar ook op karakteristieke buitenlandse steden en dorpen. Daarnaast maakt ze boten die soms doen denken aan arken, zeilboten of vrachtschepen. Ook de buitenobjecten, veelal poorten, bestaan vaak uit diverse spannende onderdelen, die elkaar in evenwicht houden. Zij studeerde af als docent handvaardigheid en verfijnde haar vakmanschap via draai- en glazuurlessen bij Peter Terwiel en workshops voor verschillende stooktechnieken. Mede dankzij dat vakmanschap experimenteert Jannie uitvoerig met diverse stooktechnieken, wat resulteert in een fraaie eenheid van vorm, textuur en kleur. Spannende vormen die erom vragen aange­raakt te worden.

Natuur in keramiek

Op haar 10e jaar kwam Christine Möhring voor het eerst met Keramiek in contact. Ze bezocht op een schoolreisje een keramisch atelier in Worpswede. In een tuinhuisje mocht zij proberen een vaas te draaien op een draaischijf. Het lukte de eerste keer. Christine wist wat zij later wilde worden: keramiste. Bij Kempro toont Christien Möhring  keramische sculpturen voor buiten en binnen en wandobjecten met materiaalcombinaties als hout en metaal. Combinaties en ‘paren’ zijn een terugkomend thema. Daaruit ontstaan voorwerpen zoals licht-objecten, water-objecten, reliefs en natuurelementen.