KERAMIEK 2017 – Bruines, Cooijmans, Oostveen, Peters & Bouman
15996
post-template-default,single,single-post,postid-15996,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-3.1.6,woocommerce-no-js,yith-wcbm-theme-bridge,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.4.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

KERAMIEK 2017 – Bruines, Cooijmans, Oostveen, Peters & Bouman

KERAMIEK 2017 – Bruines, Cooijmans, Oostveen, Peters & Bouman

De kunst van tradities is om telkenmale een uitdagende en verfrissende variant te zoeken. Galerie Kempro organiseert voor het vijftiende jaar op rij een keramiektentoonstelling en is er ook dit jaar weer in geslaagd een bijzondere tentoonstelling in te richten. Een vijftal keramisten laat zien waar vakmanschap toe kan leiden. De opstelling in combinatie met het uitstekende licht levert een mooi en evenwichtig beeld op.

Janneke Bruines maakt speelse vrouwfiguren. Spannend, kleurig en een beetje sexy maar zeker ook met een diepere betekenis. Ze zijn uitdagend en zelfverzekerd maar vermijden oogcontact. Ze zijn er om bekeken te worden; van zichzelf geven ze niets prijs dan hun kleurige uiterlijk.

Marlies Crooijmans richtte in 2014 Fabrique Céramique op. Een keramiekwerkplaats waar zij keramisch werk uitvoert voor kunstenaars en ontwerpers. Ze gebruikt de ruimte ook om eigen projecten in keramiek uit te voeren. Daarbij ontwerpt ze haar eigen productlijn en maakt ze vrij werk. Kempro toont beide kanten van haar werk.

Mirjam van Oostveen wordt gefascineerd door mensen. Boeiend vindt ze het contrast tussen binnen en buitenkant dat er kan zijn. Het kwaad is niet altijd zichtbaar, maar het goede ook niet. De ziel in gezichten zichtbaar te maken, dat is haar missie. Daarbij zijn haar ogen en handen haar gereedschap.

Monique Peters is heel erg bezig met ordening, ritme, herhaling. Ze speelt ook met de ‘cadeautjes’ die ontstaan tijdens het werken. Het gebruik van zelfgemaakte mallen, waar ze gietporselein in laat dansen, cirkelen of stromen geeft haar een geluk dat bijna niet in woorden uit te drukken is.

Het werk dat Petra Bouman van gietporselein maakt is eenvoudig van vorm; veelal vaas, kelk of containervormen. De sobere vormgeving spreekt aan omdat het de puurheid van porselein overbrengt. Perforaties en versnijdingen zijn kenmerkend voor haar werk. Bij het toepassen van kleuren, gebruikt ze vaak contrasterende kleuren.