Marret Jansen & Nico de Gruiter
16214
post-template-default,single,single-post,postid-16214,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-3.2.0,woocommerce-no-js,yith-wcbm-theme-bridge,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.7,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-7.9,vc_responsive

Marret Jansen & Nico de Gruiter

Marret Jansen & Nico de Gruiter

Wie enigszins sombert en snel wil ‘verzomeren’ doet er goed aan komende weken binnen te stappen bij Galerie Kempro. De aantrekkelijk lichte ruimte wordt namelijk gedurende zes weken gedomineerd door schilderwerken van Marret Jansen en houtsculpturen van Nico de Gruiter. Beide multitalenten maken je onherroepelijk zomers opgewekt. Uit hun omvangrijke creatieve scala kiezen zij creatieve hoogtepuntjes.

Crea-realiteit

Na een intensieve en ontdekkende jeugd, zocht en vond Marret Jansen (1970) inspiratie gedurende haar vele reizen. De rustgevende ruigheid van Ierland, Wales en Schotland verovert haar hart… “Maar de verlichtende ommekeer in mijn leven was een lange reis naar Azië waar ik als vrouw van 21 besefte dat ik gelukkig geboren ben in Nederland. Geen armoede, geen onderdrukking; wel kansen voor het oprapen. ” Aldus geschiedde. Muziek, film en schilderkunst werden gekoppeld aan een levensbeschouwing. Kunst gecombineerd met realiteit.

12 illustraties per seconde

Als afstudeerproject voor de Academie voor Beeldende Vorming Tilburg ontstond de animatiefilm Staring Nipples over vrouwelijke stereotypen. Het waardering daarvoor leidde tot een studiebeurs voor Nederlands Instituut voor Animatie Film. Na 3 jaar was de film Gracias a la Vida succesvol op het Nederlands Film Festival maar ook op filmfestivals in Duitsland, Turkije, Spanje en zelfs Korea. “Ik ontwikkelde filmenderwijs een eigen animatie-achtige schilderstijl. Mijn schilderijen vertellen verhalen. Mijn werk maakt mensen vrolijk en dat vind ik heel belangrijk in onze wereld vol zorgen en ellende: mensen moeten meer lachen. Maar met gezond realisme. Wie goed kijkt, ontwaart ook gif in het water en de smeltende ijskap.”

Hout inspireert

Oud-reclameman Nico de Gruiter (1938) is eveneens een duizendpoot: designer, artdirector, decorbouwer voor buitenissige en driedimensionale vormgeving, actief als componist van experimentele elektronisch muziek en piano-improvisaties. De laatste jaren heeft hij zich toegelegd op het maken van sculpturen. Zijn keuze voor de expositie bij Kempro zijn houten objecten. Hij bouwt uit allerhande gevonden stukken hout aantrekkelijk ogende constructies die gaan leven door vrolijke, felle kleuren. Met een duidelijke voorkeur voor verticale accenten via dunne pootjes. Dat geeft de werken iets guitigs, zeker in combinatie met het rijke kleurgebruik en de zo nu en dan knap ironische titels.

Kleur accentueert

Trefzekere composities, met accenten in kleuren. “Mijn inspiratie vindt ik in de resten van gekapte, gesnoeide of gesneuvelde bomen en de bijzondere vormen en structuren die zich daarbij vaak laten zien. Inspirerende houtstukken vormen de elementen voor een object, dat al werkend ontstaat. Onvermijdelijk dus altijd weer een weerspiegeling van mijn zielenroerselen. Onderdelen ondergaan slechts minimale sculpturale behandeling, verder blijft het ruw hout in oorspronkelijke staat. Wel wordt de ontstane vorm gekleurd en geaccentueerd als een driedimensionaal schilderij.”