Monique Severijnen & Hermine van der Does
16166
post-template-default,single,single-post,postid-16166,single-format-standard,theme-bridge,bridge-core-3.1.6,woocommerce-no-js,yith-wcbm-theme-bridge,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.4.1,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive

Monique Severijnen & Hermine van der Does

Monique Severijnen & Hermine van der Does

De selectiecommissie van Galerie Kempro selecteert opvallend onbekende talenten die zij voor u belangrijk vinden. Enkele malen per jaar leidt die vakkundige selectie tot een bijzondere tentoonstelling. Ditmaal van twee vrouwelijke kunstenaars: Monique Severijnen en Hermine van der Does. Laatstgenoemde leidt de bezoekers door de wereld van de glaskunst. Eerstgenoemde laat pastelkleurige vlakken spreken.

Poëtische wereld

Het leven van Monique Severijnen, geboren in Venezuela, speelt zich af aan verre warme zeeën van haar geboorteland, Colombia en Oman. Nog altijd is zij gefascineerd door water, boten en de spiegeling van kleine vogeltjes op het water.

Die waarneembare, maar tegelijkertijd nevelige en soms ronduit dromerige werkelijkheid is herkenbaar als uitgangspunt waarbij ook abstracte waarden tijdens het schilderen bewust steeds meer vorm krijgen. Inspiratie zit niet alleen in wat je ziet, ook de sfeer, kleur en licht kunnen inspireren. Die horizon breidt Severijnen nog verder uit door te zoeken naar en te genieten van onverwachte effecten van materialen, kleurencombinaties en compositie. Vanuit die zoektocht creëert zij een poëtische ‘nieuwe’ wereld. Stille wateren…. En recent ook tere lentebloesems en schitterende lichtwatervallen van statige kroonluchters.

Dromen in glas

In haar glasatelier in Amsterdam-Noord slalomt manoeuvreert Hermine van der Does vrijmoedig heen en weer tussen kunst met een gebruiksfunctie, toegepaste vormgeving, monumentale opdrachten en vrije objecten. Zij concentreert zich daarbij op de appliquétechniek, zandgieten, brandschilderen, glassmelttechnieken (fusen), glas-in-lood en zandstralen. Een ambachtelijke benadering die resulteert in artistieke kwaliteit. Hermine van der Does is doordrongen van de meerwaarde van oorspronkelijkheid, ideeënrijkdom, vindingrijkheid en een eigen handschrift. Zij vertaalt haar ideeën niet alleen in vrije objecten. Aanvankelijk lag de nadruk op glas-in-lood op basis van kleine ontwerpschetsen. In het recente autonome werk van Hermine van der Does overheerst de non-figuratieve benadering: beeldtaal gebaseerd op foto’s van moleculen en abstracties van natuurlijke processen en kosmische beleving. Vanuit het heelal zoomt zij in op de aarde of de onderwaterwereld, en volgt daarbij haar eigen intuïtie. Zo leveren de combinaties van vlakglas, roestvrij staal en steen bijzondere effecten en wisselwerkingen op in haar glasschilderijen, decoratieve schalen, wandreliëfs en objecten.

Kracht

De combinatie van deze twee kunstenaars levert een bijzondere tentoonstelling op. Ingetogenheid naast uitbundigheid, abstract naast figuratief, canvas naast glas, overeenkomst naast contrast. Daar waar het elkaar raakt verstekt het elkaar, waar het soleert, toont het eigen kracht. Kracht gebaseerd op creativiteit en vakkennis. De kracht van twee artistiek sterke vrouwen.